W ostatnich latach duża część handlu przeniosła się do Internetu. Jeszcze jakiś czas temu prym w sprzedaży online wiodły serwisy aukcyjne, dziś, z uwagi na coraz wyższe marże tych platform, przedsiębiorcy coraz częściej wolą przenieść sprzedaż do własnego sklepu, co jest związane z obniżeniem kosztów i jednocześnie większym wpływem na kreowanie strategii marketingowej. W jaki sposób skutecznie promować sklep internetowy, by szybko dotrzeć do nowych klientów?

Krok 1: pozycjonowanie sklepu internetowego

Aby oferta sklepu była widoczna dla potencjalnych klientów, musi on pojawiać się w Google w odpowiedzi na zapytania powiązane ze sprzedawanymi produktami lub branżą przedsiębiorcy. Działania zmierzające do uzyskania takiego rezultatu nazywamy pozycjonowaniem lub skrótem SEO (pochodzącym od angielskiego określenia search engine optimization). Pozycjonowanie sklepów internetowych jest szczególnie wymagającym zadaniem, dlatego warto od razu nawiązać współpracę z agencją SEO, która ma doświadczenie w tej dziedzinie.

W ostatnich latach duża część handlu przeniosła się do Internetu

Dlaczego pozycjonowanie sklepów internetowych jest uważane za tak trudne? Ponieważ aby sklep był widoczny w wyszukiwarce, nie wystarczy wypozycjonować go na kilka fraz lokalnych, jak to bywa w przypadku małych, stacjonarnych biznesów. Agencja SEO musi włożyć ogromny wysiłek i zaangażować duże moce przerobowe, by sklep internetowy klienta był widoczny na dziesiątki, a często nawet setki fraz, które pomagają wypromować w Google nie tylko stronę główną, ale również poszczególne kategorie i same produkty. Takie działanie wymaga bardzo dużej wiedzy, znajomości aktualnych wytycznych i zaangażowania. Jest jednak niezwykle opłacalne – sklep internetowy, który pojawia się wysoko w wynikach organicznych na bardzo konkurencyjne frazy, może liczyć na ogromne zainteresowanie potencjalnych klientów i bardzo dobrą konwersję.

Krok 2: reklama Google Ads

Skuteczną promocję sklepu internetowego warto prowadzić wielotorowo, nie ograniczając się tylko do jednego źródła pozyskiwania klientów. Znakomitym rozwiązaniem jest połączenie pozycjonowania sklepu internetowego z jego reklamą w Google Ads, czyli wynikach sponsorowanych wyszukiwarki. Tego rodzaju kampanie mają wiele zalet, a wśród nich należy wymienić np.:

  • błyskawicznie rezultaty – wystarczy założyć profil w systemie Google Ads, doładować saldo konta, utworzyć pierwsze reklamy, kampanie i gotowe! Reklama sklepu internetowego wyświetla się w wyszukiwarce potencjalnym klientom
  • elastyczny budżet – Google Ads to reklama osiągalna dla przedsiębiorców dysponujących różnym budżetem. Niezależnie od tego, czy firma może przeznaczyć na promocję kilka, czy kilkanaście tysięcy złotych, reklama w wynikach sponsorowanych pozwala na osiągnięcie wymiernych rezultatów i napędzenie sprzedaży
  • narzędzia mierzące skuteczność – firma Google bardzo dba o to, by reklamy i kampanie tworzone przez użytkowników systemu miały jak najlepszą konwersję – dlatego udostępnia szereg metod mierzenia ich skuteczności i dokłada starań, by system proponował użytkownikowi najkorzystniejsze dla niego rozwiązania.

Skuteczną promocję sklepu internetowego warto prowadzić wielotorowo, nie ograniczając się tylko do jednego źródła pozyskiwania klientów

Krok 3: reklama w sieciach partnerskich

Google Ads to znacznie więcej niż reklama w wynikach sponsorowanych, które wyświetlają się nad wynikami organicznymi. To również możliwość promocji w sieciach partnerskich kalifornijskiego giganta, w tym na platformie YouTube. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość precyzyjnego wybrania grup docelowych – z podziałem na wiek, płeć, zainteresowania. Dzięki sieci partnerskiej nawet mały przedsiębiorca może zamieścić swoją reklamę w serwisach, które – z uwagi na ogromne koszty – byłyby dla niego nieosiągalne przed erą Google Ads.

Od czego warto zacząć promocję sklepu internetowego? Zdecydowanie od pozycjonowania. W odróżnieniu od reklamy Google Ads, na wyniki działań SEO trzeba trochę poczekać, ale gdy sklep zacznie uzyskiwać pozycje, które zakładała strategia agencji marketingowej, będzie to miało dla przedsiębiorcy przełomowe znaczenie. Dlaczego? Ponieważ, w odróżnieniu od reklamy Google Ads, pozycjonowanie sklepów internetowych nie wymaga płatności za każde kliknięcie w wyświetlony użytkownikowi link. W przypadku niezwykle popularnych fraz, reklama w wynikach organicznych jest zatem najbardziej opłacalna. Nie oznacza to oczywiście, że nie należy jej uzupełniać o Google Ads – bardzo ważne jest jednak, aby nad kampaniami sponsorowanymi czuwała dobra agencja SEO, która tak ustawi parametry reklam, aby uzyskiwały one jak najlepsze pozycje stosunkowo niewielkim kosztem, zapewniając sklepowi satysfakcjonującą konwersję.