Aby zaistnieć w świecie online, nie wystarczy jedynie stworzyć swojej strony internetowej. Konieczne jest jej odpowiednie wypozycjonowanie, czyli podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Niestety przeciętny właściciel firmy nie wie, w jaki sposób to zrobić. Szuka więc agencji SEO, która wykona zadanie za niego. Zanim jednak podpisze umowę, powinien dokładnie prześwietlić organizację, której powierzy swoje pieniądze i stronę. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę.

Jaka powinna być agencja SEO?

Odpowiednia agencja SEO powinna mieć przede wszystkim udokumentowane doświadczenie. To podstawa, o której niestety często wiele początkujących osób zapomina po angażującej rozmowie sprzedażowej. Niestety piękne słowa nie wystarczą, aby Twoja strona internetowa poszybowała w górę. Dlatego koniecznie przed podpisaniem umowy poproś agencję, aby pokazała Ci swoje portfolio oraz opinie klientów. Najlepiej, jeśli będą to rekomendacje z Twojej branży, ponieważ pozycjonowanie w różnych sektorach nieco się różni. Ponadto warto także zwrócić uwagę:

  • w jaki sposób agencja rozlicza się za efekty pracy – czy stosuje stawkę ryczałtową, czy pobiera część Twojego zysku;
    jak wygląda kontakt z agencją – jeśli na odpowiedź na maila czy telefon zwrotny musisz długo czekać, lepiej poszukaj innego podwykonawcy; utrudniona komunikacja przed podpisaniem umowy niemalże zawsze równa się kłopotom w trakcie współpracy;
  • czy agencja komunikuje się zrozumiale – używanie branżowej nomenklatury nie świadczy o profesjonalizmie, a braku umiejętności interpersonalnych; jeśli więc specjalista, z którym rozmawiasz, nawet po kilku pytaniach nie jest w stanie jasno przedstawić Ci zasad współpracy, dla własnego komfortu zrezygnuj z dalszego kontaktu;
  • czy agencja Cię słucha – jako właściciel/ka firmy na aspektach prowadzenia własnego biznesu znasz się lepiej niż agencja SEO; z tego powodu ważne jest to, abyś zawsze czuł/a się wysłuchana i poważnie potraktowany/a;
  • ile wynosi okres wypowiedzenia umowy – nawet najlepiej prosperująca agencja SEO może się okazać niewypałem; jeśli jednak okres wypowiedzenia będzie wynosił miesiąc, rozstaniecie się w dobrych stosunkach, a Ty unikniesz straty pieniędzy; nie decyduj się na półroczne i dłuższe terminy, chyba że z jakichś powodów jest to konieczne.

Agencja SEO – online czy stacjonarnie?

Pomimo tego, że usługa pozycjonowana odbywa się online, to część właścicieli/ek stron internetowych może chcieć spotykać się na żywo ze specjalistami w celu omówienia strategii na kolejny okres. Przed podjęciem współpracy zastanów się, czy jest to dla Ciebie istotne. Jeśli tak, szukaj agencji SEO, która będzie w stanie przeznaczyć czas na stacjonarną naradę chociaż raz w miesiącu. Pozycjonowanie w Poznaniu, Krakowie, Warszawie i każdym większym mieście da Ci taką możliwość. Stacjonuje tam wiele dobrych firm, dlatego z pewnością znajdziesz kogoś, z kim będziesz nadawać na podobnych falach. Problem może pojawić się, jeśli mieszkasz w niewielkim miasteczku lub na wsi. Wówczas lepiej zrezygnować z takich spotkań na rzecz współpracy ze sprawdzoną agencją SEO.

Czego unikać, wybierając agencję SEO?

Przede wszystkim nie rozpoczynaj współpracy z agencjami, które nie mogą pochwalić się odpowiednimi wynikami. To niemalże zawsze będzie strata czasu i pieniędzy. Unikaj także organizacji, które obiecują nierealne wyniki, np. dostanie się do TOP3 w miesiąc w konkurencyjnej branży. Zdecydowanie nie warto także tracić czasu na agencje, w których czujesz się traktowany z góry z powodu braku wiedzy na temat SEO. To zupełnie normalne, a rolą specjalisty jest wyjaśnienie Ci wszystkich niezbędnych zawiłości SEO.